Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2013

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ

      Μια ευκαιρία για να κάνουμε πιο παραστατική και ζωντανή τη διδασκαλία μας μάς δίνουν οι νέες τεχνολογίες. Η αξιοποίηση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του διαδικτύου μπορεί να γίνει με ποικίλους τρόπους. Εδώ, παρουσιάζουμε μια διδασκαλία από την ενότητα της Στ' τάξης στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών "ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ". Χρησιμοποιήθηκε το διαδίκτυο και τα λογισμικά kidspiration και hotpotatoes αλλά και το σχολικό εγχειρίδιο.

Το Κidspiration βοηθά τα παιδιά να ετοιμάσουν ιδεογράμματα και σε οποιαδήποτε στιγμή να προσθέσουν, να αφαιρέσουν ή να αλλάξουν πληροφορίες σ’ αυτά, κάτι που διευκολύνει την πορεία εργασίας και σκέψης και ευκολύνει την ανάλυση και σύνθεση πληροφοριών. Είναι σημαντικός ο ρόλος του κατά το στάδιο της παραγωγής και οργάνωσης των ιδεών των παιδιών. 
Ακόμη είναι μέσο παρουσίασης και οργάνωσης του μαθήματος μέσα στην τάξη.


ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ


Προτείνεται η οργάνωση των μαθητών σε ομάδες 4 ατόμων. Απαιτείται επομένως ο κατάλληλος αριθμός Η/Υ. Η δραστηριότητα θα πρέπει να διεξαχθεί στο εργαστήριο πληροφορικής.




ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
·         Να παρατηρήσουν οι μαθητές, να αναγνωρίσουν και να περιγράψουν τα έμβια και τα άβια στοιχεία ελληνικών οικοσυστημάτων.
·         Να κατανοήσουν την έννοια της τροφικής αλυσίδας  και να εξετάσουν  τις συνέπειες σε ένα οικοσύστημα από διαταραχές στην τροφική αλυσίδα.
·         Να μελετηθεί η έννοια της οικολογικής ισορροπίας και ποιοι παράγοντες την απειλούν.





ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Βρισκόμαστε στο εργαστήρι των υπολογιστών και τα παιδιά είναι χωρισμένα σε ομάδες των 4 ατόμων.  Τα παιδιά βλέπουν την παρακάτω φωτογραφία και προκαλούμε τον προβληματισμό ρωτώντας:
Ποια ζώα και φυτά ζουν σε ένα τέτοιο περιβάλλον;(μια λίμνη)
Υπάρχουν ζώα και φυτά που δεν μπορούν να ζήσουν σε αυτό;







ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Αναζητήστε στο διαδικτυακό λεξικό τις λέξεις οικοσύστημα, έμβια, βιοτικός-ή-ό, πλέγμα(τροφικό),δρυμός  .Τη σημασία των εννοιών γράψτε  στο φύλλο εργασίας. 









Λέμε στα παιδιά να ανοίξουν το λογισμικό kidspiration και να "χαρτογραφήσουν εννοιολογικά" τις επιδράσεις του ανθρώπου σε ένα οικοσύστημα.






Τα παιδιά στα παρακάτω φύλλα εργασίας με το kidspiration "χαρτογράφησαν"τις έννοιες της τροφικής αλυσίδας και του τροφικού πλέγματος.





Παρακάτω παρουσιάζονται οι έννοιες των βιοτικών και αβιοτικών στοιχείων .


Χωρισμός σε έμβια και άβια.






Φύλλο εργασίας-Εμπέδωση
Τα παιδιά ανοίγουν με click και enter την παρακάτω σελίδα στο διαδίκτυο.





Το παιχνίδι της ζωής !!!
Βεβαιωθείτε ότι έχετε αρκετά κουνέλια, αλεπούδες και γρασίδι, έτσι ώστε κανένα από αυτά να μην εξαφανιστεί!


Πώς παίζεται το παινίδι

Σε αυτό το παιχνίδι  πρέπει να δημιουργήσεις μια τροφική αλυσίδα από φυτά , κουνέλια και αλεπούδες μέσα σε ένα οικοσύστημα . 
Πατάς , λοιπόν ,  τα κουμπιά + και - για να ορίσεις τους αρχικούς πληθυσμούς .
Μετά πατάς start game για να ξεκινήσεις .
Το παιχνίδι θα σας δείξει τις αλλαγές που θα συμβούν σε 50 χρόνια στο οικοσύστημα.






1 σχόλιο:

Μαρακι Καπα είπε...

μου λειπει η ταξη μου!!
ολα αυτα που καναμε και με τον κυριο Γιωργο αλλα και ολους τους αλλους δασκαλους ηταν πολυ ωραια!