Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2019

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ-ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ Β' ΤΑΞΗ

        Η 3η του Δεκέμβρη καθιερώθηκε ως η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Οι δράσεις που κάναμε με τα παιδιά είχαν ως απώτερο στόχο τη συνειδητοποίηση από τα παιδιά των δυσκολιών που βιώνουν τα άτομα με αναπηρία και την υιοθέτηση αλληλέγγυων μορφών επικοινωνίας με τα άτομα αυτά. Οι δράσεις περιλάμβαναν θεατρικό παιχνίδι, ανάγνωση ιστορίας, προβολή βίντεο και κατασκευή αφισών.
       Δραστηριότητα 1η

Αρχικά προβάλαμε μικρά βίντεο που μας εισάγουν στα διάφορα είδη αναπηρίας. Κατόπιν ακολούθησε συζήτηση με τα παιδιά, από την οποία βγήκε το συμπέρασμα ότι τέτοια άτομα βρίσκονται γύρω μας, τα βλέπουμε καθημερινά αλλά συνήθως δεν μιλάμε για αυτά.
Τα βίντεο μπορείτε να τα δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:

http://users.sch.gr/gbotsas/disability/story_html5.html


Δραστηριότητα 2η 

                           Ο ΟΔΗΓΟΣ
Τη βιωματική δράση μπορείτε να τη βρείτε στο Compasito -εγχειρίδιο εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα για παιδιά- με τίτλο "Με δεμένα μάτια", σελ.79. Το Compasito μπορείτε να το κατεβάσετε ελεύθερα από τον παρακάτω σύνδεσμο:

http://noiazomaikaidrw.gr/wp-content/uploads/2015/07/Compasito-%CE%9C%CE%B9%CE%BA%CF%81%CE%AE-%CE%A0%CF%85%CE%BE%CE%AF%CE%B4%CE%B1.pdf

Περιγραφή της δραστηριότητας

Εξηγήσαμε στους μαθητές/τριες ότι κατά τη διαδικασία του παιχνιδιού δεν πρέπει να μιλά κανείς. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ζευγάρια. Ο ένας είχε τα μάτια του κλειστά(εμείς τα δέσαμε  με μαύρο λεπτό χαρτόνι) και ο άλλος τον/την οδηγούσε στην αίθουσα ώστε να μην χτυπήσει οπουδήποτε και να προκαλέσει την έκρηξη του ναρκοπέδιου (το ναρκοπέδιο αναπαραστάθηκε με κομμάτια εφημερίδας στο πάτωμα, που είχαμε τοποθετήσει από πριν). Στη συνέχεια τα παιδιά άλλαξαν ρόλους.
Μέσα από τη δραστηριότητα τα παιδιά αντιλήφθηκαν με βιωματικό τρόπο τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες. Στη συνέχεια, με την καθοδήγηση του συντονιστή ξεκίνησε συζήτηση σε θέματα κοινωνικού αποκλεισμού που σχετίζονται με την αναπηρία.

Μετά τη δραστηριότητα συζητήσαμε:
  •   Ποιες δυσκολίες συνάντησαν τα παιδιά;
  •   Πώς αισθάνθηκαν ως τυφλοί; Ως οδηγοί;
  •   Ποιο ήταν το δυσκολότερο; Γιατί;
  •   Πώς επικοινωνούσαν τα ζευγάρια αφού δεν μπορούσαν να μιλήσουν;
  •   Πώς όσοι είχαν κλειστά μάτια έλαβαν τα μηνύματα από τους οδηγούς τους;
  •   Ποιοι ήταν καλοί ακροατές;
  •    Ποιες πρακτικές δυσκολίες αντιμετωπίζουν τα τυφλά άτομα στην καθημερινότητά τους;
  •   Γνωρίζουμε κάποιον με σοβαρά προβλήματα όρασης;


Δρστηριότητα 3η
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΦΙΣΩΝ

Τα παιδιά αφού βρήκαν τα κατάλληλα συνθήματα κατασκεύασαν αφίσες που τοποθετήθηκαν στην τάξη αλλά και σε χώρους του σχολείου ώστε να τις δουν και τα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου.










Δραστηριότητα 4η
"Μ'αυτή την μπάλα παίζουμε όλοι"

Η εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής Μαργαρίτα Καράμπελα δούλεψε με τα παιδιά της τάξης το παραμύθι "Μ'αυτή την μπάλα παίζουμε όλοι". Αφού έγινε ανάγνωση του παραμυθιού κατόπιν ακολούθησαν βιωματικές δράσεις με τη χρήση τεχνικών του θεάτρου.
Λίγα λόγια για την ιστορία:
Ο Μαξ και οι φίλοι παίζουν μπάλα στο λιβάδι, ώσπου εμφανίζεται ο Ρίκο το ρακούν και τους αρπάζει τη μπάλα. Ο Μαξ ο ποντικός έχει αναπηρία στο πόδι και δεν μπορεί να τρέχει πολύ γρήγορα. Η Μόλλυ η τυφλοποντικίνα δεν βλέπει πολύ καλά αλλά έχει εξαιρετική όσφρηση. Ο Φρέντι ο βάτραχος δεν ακούει και πολύ καλά. Αυτό δεν εμποδίζει όμως την Μπελίντα το κοράκι και τον Τέρι τον σκαντζόχοιρο να τους κάνουν παρέα και να παίζουν όλοι μαζί. 

Όταν εμφανίζεται ο Ρίκο στην αφήγηση τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και  κάθε ομάδα έκανε μια παγωμένη εικόνα.
Μετά κάναμε ανίχνευση σκέψης στην παγωμένη εικόνα και είπε κάθε παιδί τι σκέφτεται όντας ο συγκεκριμένος ρόλος.

Π.χ. Ωχ! Ήρθε ο Ρίκο να μας πάρει πάλι την μπάλα ή ο Ρίκο είναι κακός ...
Μετά καθίσαμε πάλι στον κύκλο, συνεχίσαμε την αφήγηση και στο σημείο που πάνε όλοι μαζί σαν ομάδα να διεκδικήσουν τη μπάλα, διέκοψα τη ροή της αφήγησης και άρχισα να ρωτάω με ποιον τρόπο θα έλυναν το πρόβλημα αν ήταν στην θέση τους.

Καταγράφηκαν απαντήσεις όπως:

Θα έπαιρνα τηλέφωνο την αστυνομία.
 Θα καλούσα την πυροσβεστική να μου ανοίξει την πόρτα.
Θα έσπαγα την πόρτα.
Θα περιμένω όσο χρειαστεί απ' έξω μέχρι να μου δώσει την μπάλα.
 Θα σπάσω τα παράθυρα και θα μπω.
Να καλέσουμε ένα κλειδαρά.
 Θα σκάψουμε μια τρύπα και θα μπούμε στη φωλιά του.
 Θα έπαιρνα ένα σφυρί να σπάσω την πόρτα.
Θα έλεγα στον σκαντζόχοιρο να σκάψει την πόρτα με τ' αγκάθια του.
 Θα χτυπάω μέχρι ν' ανοίξει.
Θα του έστελνα μια πρόσκληση για τα γενέθλιά μου κι έτσι θα μου έφερνε και την μπάλα.
Θα έμπαινα από την καμινάδα του τζακιού.
 Θα του έπαιρνα ένα δώρο για να μου δώσει την μπάλα πίσω.
Θα διαλούσα όλο το σπίτι με το αμάξι μου.












Σχεδιασμός δράσεων: 
Κριθαρίδης Γιώργος-δάσκαλος
Καράμπελα Μαργαρίτα-εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής

Δεν υπάρχουν σχόλια: